A Honda Motor Europe bejelentette, hogy ultramodern Power Managerberendezéseket biztosít az Egyesült Királyságban útjára indított EV-ELOCITY kezdeményezéshez. A projekt célja, hogy megismertesse az embereket a V2G (Vehicle-to-Grid) technológiával, melynek lényege, hogy a villanyautók energiát tölthetnek fel a közüzemi hálózatra. Ez a megoldás – miként az Egyesült Királyság különféle pontjain szervezett bemutatók is bizonyítják majd – az elektromos energia tárolását, használatát és megosztását egyaránt hatékonyabbá teszi, tehát környezetvédelmi és pénzügyi szempontból is roppant kedvező hatásai vannak.
Az EV-ELOCITY program jelentős kormányzati támogatást élvez a szigetországban, az Innovate UK nem kevesebb, mint 7 millió angol fontot biztosít végrehajtásához. A jelenlegi projekt 2018-tól 2021-ig tart, s remélhetőleg számos olyan életképes üzleti modellt hív életre, ami elősegíti az elektromos autók piacának fejlődését, egyszersmind támogatást nyújt azon fogyasztóknak, cégeknek és infrastruktúraszolgáltatóknak, melyek profitálhatnak az energia hatékonyabb tárolásából.
A megújuló forrásokon alapuló energiatermelés kapacitása évről évre nő az Egyesült Királyságban, jelenleg azonban nincs lehetőség a többletenergia tárolására. Erre nyújthatnak megoldást az elektromos járművek, hiszen a V2G révén bekapcsolódhatnak a közüzemi hálózat működésébe és hatékonyabbá, kiegyensúlyozottabbá tehetik a rendszert. Túltermelésnél az áram az EV-k akkumulátoraiba kerül, ahonnan szükség esetén betáplálható a közüzemi és/vagy az otthoni elektromos hálózatba. Az energiatárolás ezen formája jelentős szerepet játszhat az energiapiac átalakulásában.
A Power Manager kifejlesztésével a Honda már megtette az első lépést afelé, hogy az energiaszabályozók elterjedése valósággá váljon. A japán vállalat rendszerének alkalmazásával nemcsak összegyűjthető és tárolható az elektromos energia, hanem hatékonyan, az aktuális igényeknek megfelelően el is osztható a közüzemi, az otthoni és az irodai hálózatok, valamint az elektromos autók között. Ezzel alul- és túltermelés esetén egyaránt stabilizálható a közműhálózat, nem mellesleg a felhasználóknak lehetősége nyílik, hogy eladják az általuk termelt és/vagy tárolt energiát, s bevételre tegyenek szert.
Jørgen Pluym, a Honda Motor Europe elektromos átállást és hatékony otthonienergia-szabályozást célzó projektjének vezetője elmondta: „Nagyon izgalmas, hogy részesei lehetünk az EV-ELOCITY projektnek, hiszen új infrastruktúramodellek válnak elérhetővé, amelyekkel szélesebb körben, hatékonyabban használható fel a megújuló energia. Ha megvalósulnak elképzeléseink, az nemcsak a közüzemi hálózat működésére lesz jótékony hatással, hanem a felhasználók életére is, hiszen a többletenergia értékesítésével bevételre tehetnek szert. A Honda az egyetlen vállalat a világon, amely elektromos járműveket és energiaszabályozó rendszereket is kínál a vásárlóknak.”
Tom Harper, az EV-ELOCITY konzorcium, valamint az A.T. Kearney angol szervezetének vezetője hozzátette: „A felhasználók megőrzése és a szolgáltatások körének bővítése sok energiacég stratégiájának központi eleme. A V2G izgalmas lehetőség, hiszen az elektromos járművek figyelemre méltó értéket képviselnek. Ebből fakadóan az EV-ELOCITY projekt több technológiai kérdések megválaszolásánál, sokkal inkább arról szól, hogy meghatározzuk ezt az értéket, ezáltal kedvezzünk a fogyasztóknak és segítséget nyújtsunk a vállalkozásoknak új üzleti ajánlataik kidolgozásában.”
Az EV-ELOCITY konzorcium számos nemzetközileg elismert céget, intézményt és szervezetet tömörít. Tagjai között az A.T. Kearney, a Honda Motor Europe, a University of Nottingham, a Warwick University, a The Peel Group, a Cenex, az Ecar club és a Brixworth Technology egyaránt ott szerepel, sőt Leeds és Nottingham város tanácsa, valamint az Egyesült Királyságban ténykedő nagyobb energiaszolgáltatók köre is csatlakozott a kezdeményezéshez.
A Honda komoly eredményekre lehet büszke a következő generációs energiaszabályozó rendszerek fejlesztése terén, az EV-ELOCITY program támogatása is ezek mielőbbi bevezetését szolgálja. A V2G technológián alapuló Power Manager tesztüzeme Franciaországban – a SMILE projekt részeként – már elindult, és Európa egyéb országaiban is megkezdődtek az új, innovatív rendszerek telepítésének előkészületei.